Bry dig!

Idag fick min klass fylla i en enkät om jämställdhet i skolan, samt ta ställning till om vi kunde tänka oss att bli intervjuade om ämnet i fråga. Enkäten delades ut under vår första lektion, och jag som egentligen var trött när jag klev in i klassrummet blev genast pigg och energisk.

 

Självklart anmälde jag mig till intervjun och uppmanade mina kompisar att göra likadant. Dessvärre hade mina uppmuntrande ord ingen verkan. Jag tror vi var två som svarade ja till att göra intervjun.

 

”Jenny, jag bryr mig faktiskt inte!”

Jag blir lika förvånad varje gång jag hör uttalande i stil med ovanstående. Hur kan man inte bry sig om sig själv och sin omvärld?

 

Sverige är inte ett jämställt land, även om vi har kommit en bra bit på vägen. Fortfarande tjänar kvinnor sämre, trots att de har samma utbildning och liknande erfarenheter som männen. Det finns inom vissa områden alldeles för få kvinnliga chefer, och motargument som att kvinnor inte vill jobba som chefer håller inte. Har kvinnor samma möjligheter att nå en topposition i ett företag? Nej! Förutom de hinder som finns på själva arbetsplatsen, har kvinnan också huvudansvar för hem och barn.

 

Jag titulerar mig gärna som feminist, för jag vet vad ordet betyder och är inte rädd för att använda det. När jag frågar andra om de också är det, får jag alltid ett snabbt ”nej!”. Trots det snabba svaret är det väldigt få som vet vad ordet feminist egentligen betyder, däremot vet man att det är en titel som absolut inte stämmer in på en själv. Kanske är det dags att reda ut vad ordet egentligen betyder…

 

En feminist är en person som anser att:

- kvinnor generellt sett är underordnade män,

- och att detta förhållande ska förändras.

 

Visst ska vi sträva efter ett rättvist och jämställt samhälle? Så vad du än gör, bry dig! Det handlar om ditt liv och dina rättigheter!


Kommentarer
Postat av: Carro - hon som inte bryr sig

En feminist kan även vara en ful kvinna som hatar män. :P haha förresten så orkade Vickan inte ens läsa detta inlägg, kortare tack :P

2009-02-13 @ 13:00:23
URL: http://missflumm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0