Personalvetare?

Jag tror att jag vet vad jag vill bli när jag blir stor nu.

När du läser Programmet för personal och arbetsliv får du de grundläggande kunskaper och färdigheter du behöver för att utföra kvalificerade arbetsuppgifter inom personal-, arbetslivs- och arbetsmarknadsområdet. Du får en bra beteendevetenskaplig kunskapsbas. Utbildningen ger kunskap om människan i arbetslivet, om förhållandet mellan individ–organisation–samhälle och olika intresseinriktningar som påverkar utvecklingen inom arbetslivet.

Tänkbara arbetsplatser för dig som har läst utbildningen är bland annat personalavdelningar inom såväl offentlig som privat sektor. Där kan du som personaltjänsteman arbeta med personalplanering, personalutbildning och utveckling, förhandlingar, information, organisationsutveckling, personalsocialt arbete och arbetsrättsliga frågor.


Programmet för personal och arbetsliv är främst en beteendevetenskaplig utbildning, men för att ge den bredd som behövs för det framtida yrkesområdet finns många andra ämnen med, som juridik med arbetsrätt, ekonomi med personalredovisning, arbetsmarknadspolitik och statsvetenskap. (www.vxu.se/svi/pal/oversikt.xml)

Visst låter det spännande? Känns som att det är en utbildning som verkligen kan passa mig. Dock vill jag jobba ett tag innan jag sätter mig i skolbänken efter studenten, men det känns rätt lockande med högskolestudier nu när jag hittat något som låter så intressant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0